Kérdőív részlete. |
Az első megkezdett mondat így hangzott: Mostanában azon gondolkodom, hogy...
A beérkezett válaszok témakörök szerinti összesítését meg alább olvashatod.
Nyilván nem tettem közzé minden beérkező választ. A bejegyzésbe bevágott válaszok alapján azonban nyilvánvaló, hogy a válaszadók, a jótékony névtelenség köntösébe burkolózva, néha fájdalmasan őszinte válaszokat adtak. S ezeknek a fájdalmasan őszinte válaszoknak a gondtalan, derűs válaszok keveredéséből kapjuk meg azt a reális képet, amivel a legtöbb anya gondolatban foglalkozik.
- nevelési gondok: “Miért nem kérnek bátrabban segítséget a kisgyermekes szülők szakembertől, ha problémáik vannak a gyereknevelés terén?”, “vajon megkülönböztetjük-e a két gyermekünket, vagy sikerül pártatlannak maradnunk.”, “mivel tudnám minél inkább fejleszteni a gyermekeim.”
- életkori sajátosságok: “hogyan kell egy kamasszal megtalálni a közös hangot, hogy bizonyos fokig a bizalmasának is kezeljen”, “időnként miért csüngnek annyira rajtam a gyerekek, hogyan segíthetném őket, hogy önállóbbak legyenek.”, “miért olyan hisztis a lányom, miért sír és egyfolytában utánam van, hogy ölbe vegyem, és csak én vegyem ölbe, nem másvalaki.”, “
- fegyelmezési kérdések: "hogyan fegyelmezzem a nagyot, hogy szót fogadjon anélkül, hogy kiabálnék, fenyegetnék, parancsolnék... stb. Tehát negatív töltet nélkül. A módszer megvan, csak alkalmazni/átállni nagyon nehéz.", “hogyan tudnám kinevelni a fiamból a feleselést?”, “Mit is kezdjek a nagyfiammal, hogy ne legyen olyan vadóc. Mit is csináljak, hogy megértessem vele, hogy lehet szépen is játszani nem csak dobálózni a játékokkal és bántani a testvérét.”, “mikor fogja megérteni az egy éves kisfiam, hogy a nem szabad, az nem szabad.”,
- testvérféltékenység, “Hogyan tegyem minél könnyebben elviselhetővé a nagy számára az újszülött jelenlétét. Hogy értse meg anélkül, hogy pszichikai negatív hatása legyen azt, hogy anya miért foglalkozik többet a kicsivel...de azért anya ugyanúgy szereti a nagyot is mint eddig.”,
- figyelem lekötés: “Túl sokat tévéznek a gyerekek, nem tudom lefoglalni őket.”, “hogyan vezessem le az energiájukat a gyerekeknek?”, “milyen játékot játsszak velük”, “többet kellene egyedül játsszon a gyerek, és én gyakrabban kellene főznöm.”
Téged is foglalkoztatnak ezek a gondolatok? Kíváncsi vagy miben tud neked segíteni Törpmanó Szülők iskolája? Katt ide bővebb infókért!
- oktatási rendszer iránt megfogalmazott kételyek, bizonytalanságok: “Mi lesz vele az általános iskolában, ""elrontja-e"" a mai oktatás, meg tud-e maradni érdeklődő és okos kisfiúnak.”, “jó iskolát, óvodát választottam-e a gyereknek.”,
- vágyak, kétségek, bizonytalanság, érzelmek kifejezése: “feladok mindent”, “jól nevelem a gyerekem?”, “jó irányba haladunk?”, “mindent rosszul csinálok.”, “Vajon ha lenne egy második esélyem, akkor is így csinálnám-e? Vajon le tudom valaha is vetkőzni az otthonról hozott nevelési szokásokat, viselkedéseket?”, “miért van lelkiismeret furdalásom ha a páromra hagyom a gyereket egy délután”, “Hogyan tudnék még boldogabb pillanatokat szerezni gyermekemnek és páromnak?”, “Merjek-e harmadik gyereket vállalni....érzelmileg kettő is eléggé megterhelő. Jó lenne 3 gyermek, de nem tudom elképzelni sem, hogy kibírjak még több évnyi át nem aludt éjszakát.”, “vállalnék még egyet, de félek, nagyon türelmetlen lennék az éjszakázások miatt!”, “Hogyan tudnám az életünket jobban megszervezni, a helyes értékrendet tartani, hogy kiegyensúlyozott legyen ebben a nagyon változó és főleg rossz irányvonalat erőltető világban.”, “kudarcot vallok bizonyos dolgokban, pl. önállóságra tanításnál, etetésnél, öltözésnél, ivásnál.”, “hogyan tegyek szert több energiára”, “hogyan tudnék több időt teremteni”
- egzisztenciális kérdések: “hogyan lehet ilyen kevés pénzből talpon maradni, és továbblépni”, “hogyan keressek pénzt anélkül, hogy visszamennék a munkahelyemre dolgozni”, “mivel foglalkozhatnék itthon gyereknevelés mellett”, “dolgoznom és nyelveket kell tanuljak”, “karriert építenék”, “Kellene még egy gyerek, mert a kicsi már majdnem 2 éves és nem akarjuk, hogy nagyon nagy legyen a korkülönbség. De apukának nincs állása, én pedig főállásban dolgozom, fáradt vagyok. Hogy fogok kibírni egy terhességet? Nem tudom, ha fel vagyok fizikailag készülve. Lelkileg sem...”, “mi lesz, ha lejár a gyereknevelés és hol kezdjem majd előlről a munkahely témát”,
- idő kérdése:
- beosztás (“az iskola mellett lesz-e elég időm a családra”, “hogyan teremtsek elég időt arra, hogy eleget legyek a gyerekekkel is, a háztartás se ússzon, és a vállalkozás is beinduljon”),
- minőségi idő teremtése (“hogyan szakítsak egy kis időt magamra is”, “de jó lenne egy kicsit kikapcsolódni a munka és a munka mellett. :))”, “mikor tölthetek kis időt magamra”, “az életünk minden napja rohanás, nem jut időnk egymásra nyugodtan”,
- önuralom, önnevelés témaköre: “oldjam meg a saját problémáimat, hogy az ne legyen hatással a gyerekeimre, mert biza a gyerekek nagyon visszatükrözik ezeket. Lemásolják a helytelen viselkedésemet.”, “min kellene változtassak, hogy jobban megértsem a gyermekemet”, “Hogyan gyakoroljam jobban az önuralmat”, “hogyan tudnék nyugodtabb, türelmesebb lenni.”, “Hogyan hozhatnám rendbe a tévedésem, miszerint a nagyobbik fiam csak úgy hallgat rám, ha felemelem a hangom.”
Ezekben a témában is segítséget kaphatsz a Szülők iskolájából! Katt ide, hogy bővebbet olvass róla!
- a gyereknevelés “súlya”, : “vajon igazából jól csinálom-e, amit csinálok,ha megöregszem, mit kapok ebből vissza?”, “Milyen nagy felelősség a gyermek,ebbe bele se gondoltam amíg terhes voltam.”, “a sok gyereknevelés körül forgó (sokszor egymásnak ellentmondó) teóriát hogyan lehet úgy áteregetni a józan paraszti gondolkodás szűrőjén, hogy az a hétköznapok kínálta mindenféleségeket valami optimális irányba terelje, úgy, hogy az mindenkinek a családban a lehető legjobbat nyújtsa.”, “hogyan neveljem most úgy, hogy ezáltal minél több későbbi problémát elkerüljünk.”, “hogyan lehet lelkileg kiegyensúlyozott gyermeket nevelni.”, “hogy vajon jut-e elég időm a gyerekemre? Eleget foglalkozok-e vele?”, “nem is olyan könnyű a gyereknevelés, főleg kevés segítséggel”, “vajon mennyi tévhitet alkalmazunk következetesen a nevelésben, amik inkább ártanak, minthogy a gyerek javát szolgálnák. Pl. felkapatás, kényeztetés, pontos napi program, helyes táplálkozás, védőoltás, stb.”
- párkapcsolati kérdések: “mi a baj a párkapcsolatomban”, “milyen jó lenne egy igazi barátnő, akivel el tudnék egyet menni kávézni, megbeszélni a kicsi apróságokat az életemből.”, “milyen jó ehhez a családhoz tartozni".
Te min gondolkodsz mostanában?
Írd be megjegyzésként a saját mondatváltozatodat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése