2013. március 22., péntek

Anyós tudja a tutit! Házi boszorkányságok: lúgkészítés

Mire jók az anyósok?
Lehet tőlük tanulni élettapasztalatot, abból kifolyólag életbölcsességet, házi praktikákat, fortélyokat. Fordulhatsz hozzájuk segítségért, tanácsért.

Persze, mindent ereszd át a szűrődön, és vedd fontolóra: a te élethelyzetedben megállja vagy sem a helyét tanácsa.
Én is így jártam.

Volt valami szutykos, ragacsos szalmakrumpli sütőrácsunk (az a fajta, amit bele kell meríteni az olajba). Akárhogy is próbáltam, sehogy se sikerült tisztára mosnom. Éppen akkor jött hozzánk Anyós, mikor már végleg lemondtam róla, és kidobásra ítéltem. Anyós meg felkapja és elteszi, hogy ő majd megpucolja. Nagyot néztem. S aztán a másik héten visszakaptuk ragyogón és csillogón.
Mit csinált vele?
Kilúgozta.
Legközelebb meg két szűrőmet mentette meg.
Hogyan?
Kilúgozta.
Erre már nagyon kíváncsivá tett, és megkértem mondja le, hogyan is csinálja azt a lúgot. (Bevallom őszintén, próbáltam én rögtön az első csoda után, de sehogy se sikerült.)
Szóval, ezt a bejegyzést Anyós ihlette. Köszönöm ezúton is a tippet!

Végy egy bármilyen edényt. Tégy az aljára pár teli marék hamut, majd öntsd fel forró vízzel.
Arányokat nem tudok, de inkább tegyél többet, nem baj, ha jó erős lesz.
A leforrázott hamut tedd fel a tűzre, hadd rotyogjon tovább. Kavargatni ne felejtsd el!

Szöveg:Mikor körülbelül így néz ki a felfőtt hamu, akkor kezdheted a leszűrést. Kép: Kb. két centis habzással habzó sötét szürke leszűretlen lúg egy edényben.
Mikor körülbelül így néz ki a felfőtt hamu, akkor még főzd egy keveset, amíg "tiszta" nem lesz, míg le nem száll a habja.
Mikor kész, szűrd le! Én ilyen szűrővel szoktam, de használhatsz akár gézt is.
Szöveg: Anyósom ezt a szűrőt is megmentette a pusztulástól. Sehol se találni ilyen jó tartású szűrőt manapság. Kép: Kisebb edény felé van téve egy szűrő, amin fennakadt egy pár kisebb széndarab, kifőtt hamu. Az edény aljában maga a lúg van.
Anyósom ezt a szűrőt is megmentette a pusztulástól. Sehol se találni ilyen jó erős szűrőt manapság.
Szöveg: Leszűrt lúg. Ennek az alján marad majd... Kép: közelkép egy kellemes drapp-szürke színű lúg-felületről, amin visszatükröződik a fényképezőgép és a gépet tartó kéz.
Leszűrt lúg. Ennek az alján marad majd...


Szöveg: ...ez a finom por, ami ideális súrlópor, amivel... Kép: Inkább barnás hamumaradék a leszűrt lúgos edény alján. Az edény meg van döntve, így látszik a lé meg a leülepedés is.
...ez a finom pép, amit ideális súrlóporrá lehet kinevezni és amivel...

Szöveg: ... csillogó tisztára súrolhatod a mindennemű kagylóidat! Kép: fürdőszoba kagyló ragyogó tisztára súrolva. A kagyló szélén szappantartó, gyermekfogkrémek és csizmaszárban fogkefék.
... csillogó tisztára súrolhatod a mindennemű kagylóidat!
Szöveg: Leszűrés után ez maradt vissza a hamuból a főzőedény alján. Biztos erre is lehet találni felhasználási módot, de nekem még nem esett le, hogy mit. Kép: Magas edény fentről fényképezve. Az edény alján vizes hamu és apróbb széndarabkák.
Leszűrés után ez maradt vissza a hamuból a főzőedény alján. Biztos erre is lehet találni felhasználási módot, de nekem még nem esett le, hogy mit.
Ahhoz, hogy evőeszközt, vagy bármilyen háztartásbeli tárgyat megtisztíts bele kell tenned a fővő hamuba őket.
Alumíniumnak nem használ, sőt.
Ha valamilyen nagyon zsíros dolgot főzől ki a lúgban, akkor azt már nemigen lehet felhasználni másra. Öntsd el.

Mire lehet felhasználni a lúgot?
  • apróbb háztartásbeli eszköz tisztítására
  • mosogatásra. Nem habzik túlságosan, de jó. És hamar fogy, ha folyó vízzel mosogatsz, s nem pl. tálban vagy bedugott kagylóban. (volt szerencsém bolti mosószert venni, ami épp csak egy kicsivel habzott jobban a lúgnál, ellenben rosszabban tisztított)
  • fertőtleníti a földet. (öntöttem is le a pincelejáróra)
  • fa kezelésére. kiírtja a fából a szúkat. (ezt még nem próbáltam, de amint lehetőség lesz, tuti meglesz)
  • mosni. (ha mosógépbe öntöd és ecettel öblögetsz, akkor abszolút környezetbarát módon fogsz ruhákat tisztítani. Egyelőre csak színessel próbáltam)
Te mire fogod kipróbálni?

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...